Rutten för Broloppet 2025 över Öresund bjuder på tydliga kontraster både under och långt över Öresund. 40 000 deltagare kommer att dela en gemenskap kring förbindelsen mellan Sverige och Danmark under ett löpevent som kommer vara svårt att glömma.

Deltagarna i Broloppet 2025 kan se fram emot en halvmarathon som går såväl under som över Öresund. Arrangörerna från Sparta Atletik og Løb och MAI (Malmö Allmänna Idrottsförening) har nu offentliggjort bansträckningen för loppet.

De 21.097 metrarna inleds i Öresundsparken nära Tårnby och avslutas vid Sibbarp i södra Malmö. Från startområdet i Danmark löper deltagarna sig varma innan 4 km upplyst tunnel väntar, där befinner man sig som lägst 21 meter under havsytan. Därefter passeras Pepparholm innan klättringen mot högbron inleds, väl där når man 57 meters höjd och kan se hela vägen till målet i Malmö. Löparna kommer därefter vika av vid betalstationen på den svenska sidan för att sedan avsluta med en spektakulär målgång i Sibbarp.

”Bara upplevelsen att få springa såväl under som över havsytan, att korsa en gräns samt att springa mellan två stora städer gör Broloppet unikt. Nu har vi också skapat en bana med både ett riktigt fint startområde samt en spektakulär målgång i Sibbarp vilket gör att löparnas upplevelse av loppet blir optimal. Vi ser fram emot att få hälsa 40.000 deltagare välkomna i mål i Sibbarp där vi kommer bygga upp ett riktigt attraktivt målområde”  säger Mats Svensson, ordförande i MAI.

Arrangörerna förväntar sig stor efterfrågan på startplatser

Broloppets arrangörer öppnar anmälan den 1:a februari kl. 12 och man förväntar sig att startplatserna kommer att gå åt fort.

”Efter en nedgång i samband med pandemin så ser vi nu att intresset för att springa lopp åter är väldigt stort. Lägg därtill att Broloppet är ett otroligt omtyckt lopp, inte minst i sydvästra Skåne där många har minnen från de tidigare arrangemangen. Loppet är otroligt viktigt för folkhälsan i Öresundsregionen men det är också en symbol för gemenskapen mellan Sverige och Danmark, extra roligt att det nu också blir en del av 25-årsjubileet av Öresundsförbindelsen” menar Mats Svensson.

MAI ser en positiv trend när det gäller anmälningar till klubbens övriga arrangemang såsom exempelvis Malmöloppet och barnloppet Kalvinknatet satte nytt rekord i anmälningar 2023. Även om anmälan till Broloppet 2025 ännu inte öppnat så räknar MAI med ett rekordstort intresse när anmälan öppnar nu på torsdag.

Broloppet kommer stärka intresset för löpning i hela regionen
Mats Svensson hoppas och tror att Broloppet kommer fungera som motor för löpintresset i södra Sverige under såväl 2024 som 2025 men håller också tummarna för att loppet även kommer att få positiva effekter på lång sikt.

”Vi vet sedan tidigare att Broloppen medför en rejäl boost för löpintresset i vår region och vi inom MAI kommer jobba hårt för att så också blir fallet denna gång” menar Mats Svensson

Startskottet för Broloppet 2025 går den 15:e juni 2025 kl. 10.

”Att springa under och över havet samt korsa en landgräns utgör automatiskt en upplevelse utöver det vanliga. Men med gott om plats för startområdet i gröna omgivningar vid Öresundsparken, smidig tillgång till Öresundsbron och målområdet vid kusten i Sibbarp-parken vid Limhamn, kommer tidigare deltagare i Broloppet förmodligen kunna känna en höjning av kvaliteten i upplevelsen kring loppet.”

Fakta:
 
Broloppet 2025 i siffror
40.000 deltagare förväntas stå på startlinjen den 15:e juni 2025, deras totala löpsträcka motsvarar ca 21 varv runt jorden
21,097 km är den exakta längden på Broloppet 2025.
Löparna kan se ut över Öresund från 57 meter över havet då de befinner sig på brons högsta punkt.
Brons högsta pylon mäter 203,5 meter över vattenytan
Tunneln mellan Kastrup och Pepparholmen mäter 4,05 km
Vart och ett av de 20 elementen i tunneln väger 50.000 ton, är 8,6 meter höga och 38,8 meter breda.
7,5 miljoner kubikmeter material från Öresunds botten, 500 insektsarter och 30 olika spindelsorter möter därefter löparna på den konstgjorda ön Pepparholmen.
80.000 löpare deltog i det första Broloppet 2000 då bron och tunneln ännu inte var öppna för trafik
Den 1. juli 2000 kl. 23 öppnades Öresundsbron för trafik.
17 år är minimiåldern för deltagande i Öresundsbron
3 timmar är tiden då du senast måste vara i mål i Malmö från att du passerar startlinjen

Följ Broloppet 2025